About

私の作品は、主に木材を素地に使用している。
特殊な箇所においては、金胎や乾漆を併用している。
そして漆の仕上げは伝統的な技法に基づき制作している。

漆塗膜は隠蔽力が弱く、通常30以上の工程を丹念にこなさなくては美しい仕上がりとならない。
この隠蔽力の無い特徴から、私は漆というものが「透明」であることを発見した。
もちろんそれは視覚的な意味では無い。
その繰り返される漆の積層から生まれるその表層に、独特な透明感が体現されていることに気付いたのだ。

私はこの透明感を解り易く伝えたいと考え、従来行ってきた素地になる木材の彫跡と漆艶との構成表現や、
突起と体積ある本体とを組み合わせた形状の作品を制作してきた。
彫跡による質感や芽生える様な突起の造形は、素地の存在および視覚できることのない内部を暗示する。
そしてそれらは独特の透明感を持つ漆艶の表層、すなわち外部と密接に結びついている。

伝統的な漆芸技法は主に有機物を素材に扱うことから、制作において生物を創出するかのような感覚を抱く。
そしてその内部と外部の関係性においても私は同様の感覚を抱いてきた。
そのような質感表現と造形表現を追求していくなかで、私は素材そのものが生きている様を表現したいと考えている。

My works are made from wood and other materials, but the surface itself is finished with a traditional “Urushi“ lacquer technique.Because of the weak opacifying power of lacquer it usually has to be done thoroughly in more than 30 procedures.This weakness of the opacifying power let me become aware of the transparency of the material.Of course, it is not just the material itself which is transparent; one also notices a particular transparency which emerges on the surface through the multiple layers of lacquer.This transparency aroused in me a profound interest in Urushi lacquer, whose infinite charm continues to fascinate me.

The body is made primarily of wood, but it is occasionally accompanied by hemp cloth and metal. The smooth texture, the intense roughness and also the traces left from the carving knife are my own decorative techniques.The complete piece will be created by utilising these elements.When applying the finishing urushi lacquer, I became conscious of how it was transforming the elements.

I want to express the living aspect of the material itself together with the human act of processing it.

Seiichiro Fujino/藤野征一郎

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